Ratasäännöt

Nämä säännöt koskevat varsinaista kilpailusuoritetta radalla sekä kisan aikana tehtäviä varikkopysähdyksiä. Tässä esitetyt säännöt ja ohjeet täydentävät ensisijaisesti sovellettavaa sääntökirjan lukua "3. Ratakilpailut". Muista tutustua virallisiin sääntöihin tältä osin.

Lähtötapa ja vilppilähtö

Lähetys tapahtuu lippu tai valolähetyksenä. Lähetystapa kerrotaan kuljettajakokouksessa. Lippulähtetyksessä vihreä lippu nostetaan hitaasti ylös, ja vedetään nopeasti alas. Startti voi tapahtua kun lippu lähtee alaspäin. Vilppilähdön tuomitsevat lähtötuomarit ja päätöksestä ei voi tehdä valitusta.

Selkeästi tahallisesta vilppilähdöstä tuomitaan vähintään stop and go rangaistus

Liputussäännöt

Radoilla on käytössä miehitetyt lippupisteet. Lippupisteiden paikat on merkitty ratasivun karttaan vihreällä ympyröitynä. Kaikki liputtajat toimii samalla ratatuomarina, jotka tarkkailevat ajotapaa, ja ilmoittavat rikkeistä ja muista havainnoista päälipulle radiopuhelimella. Päälippu tekee päätökset toimista. Tarvittaessa kilpailunjohtaja jakaa sanktioita ajotapa virheistä. Keltaisen lipun alueella tapahtuneesta ohituksesta seuraa rangaistuksena musta lippu ko. kuljettajalle. Myös kontakteja toiseen ajoneuvoon seurataan tarkoin ja niistä rangaistaan tarpeen mukaan. Kaikki liputukset näytetään heilutettuna.

Keltainen lippu (kaikilla lippupisteillä)

Radanvalvontapiste näyttää lippua, jos sillä valvontaosuudella on este radalla.

Kilpailijoiden on hidastettava vauhtia, oltava valmiit jopa pysähtymään. Ohitus keltaisen lipun vaikutusalueella on kielletty. Syyllistyminen virheelliseen ajoon keltaisen lipun vaikutusalueella on tuomittava vähintään varoituksella.

Punainen lippu (kaikilla lippupisteillä)

Kilpailu on keskeytetty. Kilpailijoiden tulee hidastaa selkeästi ja valmistautua pysähtymään, lopetettava kilpaileminen. Ohittaminen on kiellettyä.

Näytetään jos kilpailunjohto sitä esittää. Radanvalvontapiste voi omalla päätökselläänkin liputtaa punaista lippua, jos tilanne sitä vakavasti vaatii. Liputuksesta on annettava välittömästi tieto päälipulle.

Kun kilpailu keskeytetään punaisella lipulla, jono pysäytetään radalle turva-autolla. Tornin/ajanoton kanssa selvitetään johtava auto, ja sitä edellä olevat autot ajatetaan letkan perälle (järjestys säilyen) Turva-auto jää keulille. Jos turvallisuuden puolesta on mahdollista, letka ajaa hiljaa rataa ympäri samalla, kun rata siivotaan. Kun kilpailun johto antaa luvan kisan jatkumiseen turva-auto sammuttaa vilkut hyvissä ajoin merkiksi ennen kuin poistuu radalta. Kilpailu jatkuu (ohittamisesta tulee sallittua) turva-auton poistuttua ratakohtaisesti määrätystä paikasta lähtien.

Punaisten lippujen aikana ei saa aloittaa autolle huoltotoimia, tankkausta tai kuljettajan vaihtoa. Auto ei saa poistua radalta punaisilla lipuilla ellei siinä ole tekninen vika. Jo tankkaamassa/ huollossa olevat saavat jatkaa loppuun ja pääsevät radalle viimeisenä.

Mikäli punaisten lippujen pysäytyksen syy on ajotavat ja kuljettajille pidetään puhuttelu, se tapahtuu radalla niin että kuljettajat ovat autoissaan. Hallituksen jäsenet kiertävät autot läpi ja kertovat kilpailun keskeytyksen syyn, ja samalla on mahdollisuus kuljettajien kertoa havaintonsa keskeytykseen johtaneista syistä / tapahtumista ennen sitä tai sen aikana. Samalla tarvittaessa jaetaan rangaistukset niille autoille, joiden takia kisa keskeytetään.

Musta lippu (päälippupisteellä)

Musta lippu merkitsee virheellistä ajoa, tekoa tai tekniikkalippua.

Syyllistyminen virheelliseen ajoon, tekoon tai varustukseen on tuomittava.Tuomioina voi olla joko varoitus, hylkääminen tai kilpailukielto.

Tekniikkalipun saanut kuljettaja saa tiedon syystä päälipulla. Mikäli korjaaminen on mahdollista, yksinkertaisen vian/epäkohdan voi korjata päälipulla ja palata suoraan radalle tai tarvittaessa siirtyä omalle varikkopaikalle korjaamaan.

Varoitus esitetään kilpailussa mustalla lipulla. Kuljettajan on ajettava seuraavalla kierroksella varikolle kuulemaan liputuksen syy kilpailun tuomarilta.

Kaksi ajotapa varoitusta samassa kilpailussa johtaa kuljettajan rangaistukseen tai hylkäämiseen.

Jos kuljettajalle on annettu varoitus, hänen ajoaan tarkkaillaan edelleen. Kilpailija on syyllistynyt lievään virheelliseen ajoon tai tekoon. Kilpailija saa jatkaa kilpailemista. Toinen varoitus kilpailussa aiheuttaa kuljettajan hylkäämisen kilpailusta.

Tuomaristo voi myös esittää kilpailijalle kilpailijakieltoa. Tämän päätöksen tekee hallitus.

Myös kuljettajan sääntöjen vastaisuus aiheuttaa rangaistuksen. Rangaistus esitetään kilpailussa mustalla lipulla

Virheellistä ajoa on mm: kiilaaminen, painaminen, työntäminen, törmääminen, radan ulkopuolella ajo, haittaava kaistanvaihto, holtiton ajo, toistuva kilpailunjärjestäjän ohjeiden ja sääntöjen laiminlyönti.

Hylkäämiseen johtavaa virheellistä ajoa on; ohittaminen tai törkeä virheellinen ajo keltaisen lipun vaikutusalueella, osuminen tai törmääminen liputettuun esteeseen, tai joku edellisistäkin kohdassa mainituista, jos se katsotaan törkeäksi. Keltaisen lipun vaikutusalueella ajoa on tarkkailtava, tarvittaessa tuomittava ja vaadittava kilpailijoiden sen sääntöä noudattamaan: Lieväkin virheellinen ajo keltaisen lipun vaikutusalueella on aina tuomittava. Myös auton tai kuljettajan sääntöjen vastaisuus aiheuttaa rangaistuksen.

Tekniikkalippu tuomitaan, jos autossa on kilpailun turvallisuutta tai ympäristöä vaarantava vika. kuljettajan on siirryttävä turvallisesti pois radalta, omalle varikkopaikalleen. Saa jatkaa kilpailua, jos vika on korjattu ja tarkastettu

Pakolliset pysähdykset

  • Vähintään 5 pysähdystä, eli kuljettajan vaihdot ja tankkaukset
  • Jokainen tiimi tulostaa ennakkoon itselleen varikkopysähdyslomakkeen joka löytyy nettisivuilta (sarja -> lomakkeet). Suosittelemme varaamaan kirjoitusalustan ja muutaman mustekynän!
    • MUISTA KIRJOITTAA TIIMIN NIMI & NUMERO!
  • HUOM! Myös starttiin lähtevä kuljettaja tarkastetaan toisen tiimin toimesta ja hyväksytään lomakkeelle!
  • Lomakkeelle merkitään jokainen pysähdys! (kuskin vaihto, tankkaus ja muu pysähdys). Tulosta tarvittaessa pari lomaketta, jos tiimissänne esim. useampia kuskeja!
  • Toisen tiimin tuomarina toimiva jäsen kellottaa jokaisen pysähdyksen, valvoo että säännöt toteutuvat ja kuittaa sen lomakkeelle puumerkein ja oman tiimin numerolla.
    • Kuljettajan vaihtona toimiva pysähdys on vähintään 1 min auto paikallaan.
      • Varikkotuomari tarkistaa kuljettajan vaihdossa seuraavat asiat: autoon menevän kuljettajan ranneke, ajo-asu sis. kypärä, niskatuki, hanskat, vöiden kiinnittäminen.
      • Kuljettajanvaihto pysähdyksessä (1 min) ei korjata autoa. Sallitut toimet ovat nesteiden tarkistus, renkaiden kiristys ja rengaspaineiden tarkistus.
    • Tankkauspysähdyksen 3 min auto sammutettuna paikallaan.
      • 1 henkilö koko tankkaustoimenpiteen ajan sammutin kädessä tankkaajan vieressä
      • auton renkaat maassa. Kuljettajan saa vaihtaa tankkauksen aikana.
      • 3 min aikana ei saa tehdä muita huoltotoimia, kuin tarkistaa renkaiden kiristykset, renkaiden paineet ja tarkistaa ja lisätä nesteitä, sekä tarkistaa turvallisuuteen vaikuttavien luukkujen kiinnitykset (esim. konepelti, takaluukku).
    • Kaikki huoltotoimet tulee tehdä omalla varikkopaikalla. Pysähdyksen kestoa ei ole määritelty, ellei samalla vaihdeta kuljettajaa. Kuljettajan vaihto -pysähdyksen kesto on 1 min + huoltotoimet.

HUOM! Tiimit eivät voi tarkistaa kaikkia toistensa pysähdyksiä ristiin!

Lomakkeet palautetaan infopilttuuseen välittömästi kilpailun päätyttyä 15min kuluessa. HUOM! Ota kuva lomakkeesta itsellesi ennen palauttamista. Kuva lomakkeesta ladataan kilpailun jälkeen annetulla linkillä. Palauttamaton lomake voi johtaa suorituksen hylkäämiseen.

Jokainen on velvollinen auttamaan toista tiimiä toimimalla varikko/tankkaustuomarina pyydettäessä ellei omat kädet ole juuri silloin varattuna muuhun toimintaan!

Kilpailun päättäminen

Kilpailu päättyy ruutulippuun. Kilpailun päättymisen jälkeen lopetetaan kilpaileminen turvallisesti ja siirrytään järjestäjän ohjeiden mukaan.

Kolarointi/Kaato

Jos auto on käynyt kyljellään / katollaan / ollut kolarissa / osunut kaiteeseen, on auto katsastutettava uudelleen ennen radalle menoa. Katsastuksen voi suorittaa Eikka, Viljami tai Mika tai heidän valtuuttama henkilö. Kun auto on teidän mielestänne korjattu ratakelpoiseksi tulkaa esimerkiksi info-pisteelle pyytämään katsastusta.

Kuljettaja, joka on ollut osallisena kaatoon / kolariin käy EA-pisteellä tarkistettavana.

Keskeyttäneet ja lastaus

Auto tulee säilyttää omalla varikkopaikalla tai järjestäjän määräämässä paikassa. Lastaaminen voidaan suorittaa tätä ennen, jos kilpailunjohto antaa siihen luvan ja siihen on perusteltu syy.