Yleisohje kilpailupäivään
Tämä on yleinen ohje kisapäiviin osallistuville tiimeille. Ohje täydentää virallisia sääntöjä, joita sovelletaan ensisijaisesti.
Ilmoittautuminen ja peruutukset
Ilmoittautumisohjeet, kisakohtaiset päivämäärät, aikarajat ja vastaavat yksityiskohdat löytyvät kisasivulta.
Muistilistat
Ennen kisoihin lähtöä:
- Vakuutukset autolle ja itselle
- Kaikkien kuskien jäsenmaksut
- Tutustu kaikkiin ohjeisiin ja sääntöihin, etenkin tämä sivu ja liputussäännöt
Kisoihin mukaan
- Henkilökohtaiset
- Tiimin yhteiset
- Käteinen (mieluiten tasarahat) ponderivuokraan, ajanottoon, mahdollisiin harjoituksiin
- Katsastuskortti
- Todistus liikennevakuutuksesta
- Tositteet jäsenyyksistä
- Tulostetut lomakkeet (varikkotarkastus, varikkopysähdykset)
- Pakolliset varikkovarusteet (ks. varikkotarkastuslomake ja säännöt)
Kisapäivän aikana
- Joku tiimistä seuraa WA ryhmää aktiivisesti
- Tupakointi vain merkityillä paikoilla ja sen valvonta yhteisesti
- Varikkotarkastuslomakkeen palautus ennen kilpailua
- Vakuutustositteen esittäminen
- Rannekkeiden jako jokaiselle kuskille
- Varikkopysähdyslomakkeen täyttäminen joka pysähdyksellä
- Ponderin palautus
- Varikkopysähdyslomakkeen palautus
- Omien ja tarvittaessa toistenkin jälkien siivoaminen
Vakuutukset
Muista laittaa autosi liikennevakuutus voimaan! Suosittelemme ehdottomasti jokaiselle omaa vakuutusta. Liikennevakuutuksesta menee edelleen (1.6.2024 voimaan tullut muutos) vastapuolen henkilövahingot. Liikennevakuutuksesta ei enää korvata kuljettajan vahinkoja. Vakuutuksen ottaminen on jokaisen omassa harkinnassa. Suosittelemme tutustumaan esimerkiksi WA ryhmässä tarjottuun vaihtoehtoon.
Kilpailupäivän kulku
Huom: listaus on suuntaa-antava. Tarkka aikataulu löytyy kisasivulta.
- varikon pystytys.
- autojen ryhmittelyt katsastusta varten! Autot oltava katsastusryhmänsä paikalla ajoissa
- kuljettajakokous
- katsastukset (aloitetaan jo kuljettajakokouksen aikana)
- pondereiden nouto, varikkotarkistukset tiimeittäin SEKÄ MUUT KILPAILUN JÄRJESTÄMISEEN LIITTYVÄT TOIMET
- n. 1h mittaiset harjoitukset ja aika-ajo, (radalta poistuttava ja tankattava määräaikaan mennessä)
- määräajan jälkeen ei saa tankata ennen starttia!
- n. 25min ennen starttia portti auki radalle (paikannäyttäjät radalle!)
- n. 10min ennen starttia portti radalle sulkeutuu.
- 5min ennen starttia lähtöruudun näyttäjät pois radalta.
- startti
- kilpailu päättyy
- 15min kilpailun päättymisestä protestiaika ja varikkopysähdyslomakkeiden palautusaika päättyy
- n. 20min kilpailun päättymisestä palkintojen jako
- n. 30min kilpailun päättymisestä radan siivoaminen&kunnostus, varikon purku ja siistiminen. Jokainen tiimi osallistuu! Kysykää miten voitte auttaa!
Kilpailupäivän tiedonkulku
Tiedonkulku tapahtuu virallisen WA ryhmän kautta. Pitäkää huoli, että jokainen kuljettaja kuuluu tähän, ja että koko kilpailupäivän ajan yksi tiiminne jäsen seuraa tiedotusta aktiivisesti. Kilpailupäivään liittyvät työtehtävät eli ns. nakkilista, liputusaikataulut, katsastusryhmät julkaistaan kisasivulle.
Info löytyy varikkokarttaan merkitystä tai muuten viestitystä paikasta. Hallituksen jäseniä löytyy tiimeistä #313 ja #23/#55 joilla on yleensä käytössä kiinteä varikkopilttuu.
Ohjaajakokous
- Ohjaajakokous pidetään varikkokarttaan merkityssä tai muuten viestityssä paikassa
- Jokainen kilpailupäivään osallistuva kuljettaja osallistuu ohjaajakokoukseen!
- Tule paikalle 2 min ennen ilmoitettua alkamista.
- Kuuntele ja ole hiljaa, pyydä puheenvuoro viittaamalla
Katsastus
- Lue säännöt kohta 3.6.
- Autojen katsastusjärjestyksestä ja ryhmittäytymisestä katsastuksiin laitetaan erillinen tiedote WA ryhmään ja kisasivulle.
- Katsastukseen tuodaan auto kilpailusääntöjen mukaisella turvavarustuksella. Kuljettajakokouksen jälkeen 1 hlö / tiimi siirtyy auton luokse.
- Katsastuskortin saatuaan tiimin tulee esittää se tulevissa katsastuksissa, jätättehän sen autoon sisälle katsastusta varten.
- Katsastusalueella tarkastetaan auto, kussakin katsastuksessa voidaan kohdentaa katsastusta erinäisiin osa-alueisiin. Mikäli katsastuskortissanne on merkintä korjattavasta asiasta, se tarkastetaan. Mikäli autossanne on tehty tekninen muutos, ilmoitattehan siitä etukäteen yhdistyksen sähköpostiin.
- Autojen vakuutukset tarkistaa nimetty henkilö varikkokarttaan merkityssä tai muuten viestityssä paikassa. Jokaisesta tiimistä joku käy näyttämässä autonsa liikennevakuutuksen täällä heti kuljettajakokouksen jälkeen.
Pysäköintivarikko ja varikkotarkastukset
Pysäköintivarikkoon liittyvät ohjeet ja määräykset löydät sivulta Varikkosäännöt. Varikkotarkastus tehdään tiimipareittain, osoitetut parit julkaistaan kisasivulle.
- Nämä käydään kuittaamassa nimetylle henkilölle varikkokarttaan merkityssä tai muuten viestityssä paikassa. Ennen kilpailupäivää julkaistaan erillinen listaus, mitkä tiimit tarkistavat toistensa varustukset.
- Varikkotarkastuskuittausta vastaan tiimi saa jokaiselle kuljettajalle rannekkeen, joka oikeuttaa radalle pääsyyn
- huom varmistakaa että tulostatte mukaan viimeisimmän version varikkotarkastuslomakkeesta
- jokainen tiimi selvittää ennen kilpailua omien polttoaineen säilytysjärjestelmiensä olevan hyväksyttyjä tähän käyttöön ja esittää siitä selvityksen tarkastajalle.
Tupakointi
Tupakointi on sallittua vain erikseen merkityillä tupakointipisteillä. Jokainen yhdistyksen jäsen = kilpailija on velvollinen puuttumaan tupakointiin muilla paikoilla välittömästi.
Ratavarikko
- Ratavarikko on yleensä pilttuiden edessä oleva varikkosuora jolla voidaan suorittaa kuskin vaihdot ja lyhyet huoltotoimet
- nesteiden tarkistus, ei saa lisätä, ellei ratavarikolla ole pressuja tätä varten!
- rengaspaineiden tarkistus, renkaiden kiristys
- Ratavarikon läpi kulkeva ajokaista on pidettävä vapaana, pysähdykset vain niille varatuilla alueilla (ks. varikkokartta).
- Nopeusrajoitus ratavarikolla on 20 km/h
- Päälippu sijaitsee ja mustan lipun puhuttelu tapahtuu yleensä ratavarikon yhteydessä ajolinjan sivussa. Tarkemmat tiedot kisa/ratakohtaisesti.
Varikolta liittyminen radalle
Eri radoilla varikolta radalle liittymiseen voi liittyä erilaisia ohjeita. Tarkista nämä ratasivulta.
Tankkauspisteet
- Luethan säännöt kohta 3.8!
- Tankkaus tapahtuu vain erikseen osoitetuilla tankkauspaikoilla, joissa on polttoainetta läpäisemätön suojapeite. Tankkausalue on merkitty varikkokarttaan. Tietyillä radoilla tankkausalue ei mahdu ratavarikolle vaan se on kauempana. Varmistakaa että jokainen tiimissä tuntee ajoreitin ja suunnat varikolla ja tankkausalueella.
- Autot pysäköidään pressun päälle keula menosuuntaan.
- Osalla radoista voidaan sallia tankkaus pysäköintivarikolla, tarkista asia ratasivun ohjeista. Tankkaus muilla kuin erikseen sallituilla alueilla kielletty koko tapahtuman ajan!
- Säilyttäkää polttoaineet varjossa lämpimällä kelillä!
Lähtöön järjestäytyminen ja lämmittelykierros
Radan portit avataan n. 25min ennen starttia (tarkista kilpailupäivän aikataulusta), jolloin autot saavat alkaa siirtymään radalle etsimään omaa lähtöruutua. Jokaisesta tiimistä menee 1 hlö radalle avustamaan oman auton lähtöruutuunsa.
Lähtöruutuun asetutaan niin, että pystysuorassa olevan kepin voi laskea ruudun viivalle puskurin edestä. Huomioikaa ratasivun kulkuohjeet radalle ja pois sieltä. Radan portti sulkeutuu n. 15min ennen kilpailun alkua. Jalan olevien on poistuttava radalta 5min ennen kilpailun alkua, joten tulkaa ripeästi pois radalta. Mikäli oma ruutu ei ole löytynyt 5min ennen starttia, jääkää letkan perään parijono idealla.
Jos myöhästytte lähtöön järjestäytymisestä, lähdette jonon hänniltä tai varikolta jonon perään. Jos ette pääse teknisistä syistä lähtöön mukaan, ilmoittakaa siitä WA ryhmässä, jotta tiedämme että autoa ei tarvitse etsiä paikalle.
Lämmittelykierroksena ajetaan vajaa kierros suoraan lähtöruudukkoon.
Kilpailu
Varmistakaa, että jokainen tiimiläinen tuntee ratasäännöt. Kiinnittäkä erityistä huomiota seuraaviin asioihin:
- Liputukset
- Lippujen merkitys, liputtajien ohjeet, katso ratasäännöt
- Lippupisteiden (etenkin päälipun) sijainnit ratasivun kartasta
- Tiiminne mahdolliset liputusvuorot kisasivulta ja henkilöjen valinta
- Tarvittaessa vuorojen vaihtaminen toisten tiimien kanssa, informoikaa asiasta WA ryhmässä
- Ajoissa paikalla oleminen ja kokoontumispaikat kisasivulta ja ratasivulta
- Pakoliset pysähdykset
- Säännöt pysähdyksiin ja ratatuomarien toiminta, katso ratasäännöt
Parc ferme ja protestit
Ruutulipun jälkeen autot ajavat jäähdyttelykierroksen ja sen jälkeen pysäköivät ratavarikon edessä olevalle suoralle parijonoon parkkiin Parc Fermeen. On aika juhlistaa upeaa kisapäivää ja nauttia sekä tiimin että kilpakumppanien kanssa mahtavasta tunteesta kun kisa on ohi!
Parc ferme – autoihin ei saa koskea kunnes protestiaika on ohi. KAIKKI kilpailuun liittyvät protestit on tehtävä 15 minuutin sisällä kilpailun päätyttyä kilpailun johdolle.
Tämän jälkeen julkistettavat tulokset ovat lopullisia, eikä niitä enää muuteta jälkikäteen.
Varikon purkaminen
Varikon purkaminen on lähtökohtaisesti sallittu vasta, kun kilpailu on ohi, koska varikkokäytävien on pysyttävä auki koko kilpailun ajan. Ratakohtaisesti voidaan myöntää poikkeuksia. Tarkista mahdolliset lisätiedot rata- ja kisasivulta. Mikäli kilpailunne keskeytyy, toivomme että käytätte lopun ajan päivästä auttamalla yhdistystä toimihenkilötehtävissä, voitte ilmoittautua infopilttuulle.
Jokainen tiimi huolehtii oman varikkonsa ympäristön roskien keräämisestä jätesäkkiin.
Radan siistiminen ja korjaaminen kilpailun jälkeen
Jokainen tiimi, joka on kilpailun aikana käynyt ajoradan ulkopuolella / kaiteessa, vuotanut radalle (/varikolle jotain) menee radalle tarkistamaan sen kohdan missä tötöillyt ja siistimään sen. Kysy neuvoja hallituksen jäseniltä. Eli kilpailupaikalta ei voi poistua keskeyttäneet tiimit, jotka ovat olleet osallisena jossain kolarissa / vuodossa.