Kilpailu Ahvenisto 13.7.2024
Micra Endurance Ry kutsuu jäsenistönsä WMEC2024 sarjan kolmanteen osakilpailuun Ahvenistolle! Lets mennään!
Perustiedot
Ilmoittautuminen
- Ilmoittautuminen on nyt suljettu
- HUOM! Ilmoittautumalla sitoudut saapumaan paikalle ja hoitamaan tiimillesi osoitetut toimitsijatehtävät sekä auttamaan päivän lopuksi varikon siistimisessä. Ilman erillistä hallituksen lupaa, kaikki tiimit ovat siis paikalla kisapäivän loppuun saakka.
Peruutukset
- Peruutusaika umpeutui 7.7.
- Tämän jälkeen tulevista peruutuksista ei palauteta ratamaksuja. Peruuttava tiimi on velvollinen huolehtimaan että heille osoitetut tehtävät tulevat hoidetuksi, jos eivät itse tule paikalle. Peruutuksista ilmoitukset yhdistyksen sähköpostiin.
Hinnat
- 120 € ratamaksu, sisältäen 20 € sähköt + siivous (varikon wc:t ym)
- Yhdistyksen tilille FI38 8146 9710 2748 29 / Micra Endurance Ry
- viestiin ”Ahvenisto AUTONRO” esim. “Ahvenisto 313”
- JA kisapaikalla ajanotto&ponderimaksu 40 € tai pelkkä ajanotto 20€ käteisellä ajanottoon.
- Jokaisen kuljettajan on oltava yhdistyksen jäsen. (jäsenmaksu + sähköposti!)
Vakuutukset
Muista laittaa autosi liikennevakuutus voimaan! Suosittelemme ehdottomasti jokaiselle omaa vakuutusta. Liikennevakuutuksesta menee edelleen (1.6. voimaan tullut muutos) vastapuolen henkilövahingot. Liikennevakuutuksesta ei enää korvata kuljettajan vahinkoja. Vakuutuksen ottaminen on jokaisen omassa harkinnassa. Suosittelemme tutustumaan esimerkiksi WA ryhmässä tarjottuun vaihtoehtoon.
Kilpailupäivän aikataulu
- 8:00 varikon pystytys.
- 8:20 Autojen ryhmittelyt katsastusta varten! Autot oltava katsastusryhmänsä paikalla kl 8:25 mennessä →
- 8:30 - 9:15 kuljettajakokous
- 8:40 alkaen katsastukset (aloitetaan jo kuljettajakokouksen aikana)
- 9:15 pondereiden nouto, varikkotarkistukset tiimeittäin SEKÄ MUUT KILPAILUN JÄRJESTÄMISEEN LIITTYVÄT TOIMET
- 10:15 - 11:20 harjoitukset ja aika-ajo, (radalta poistuttava 11:20 mennessä)
- 11:20 jälkeen ei saa tankata ennen starttia!
- 11:35 portti auki radalle (paikannäyttäjät radalle!)
- 11:50 portti radalle sulkeutuu.
- 11:55 lähtöruudun näyttäjät pois radalta.
- 12:00 startti
- 18:00 kilpailu päättyy
- 18:15 protestiaika päättyy
- n. 18:20 palkintojen jako
- 18:30 Radan siivoaminen&kunnostus, varikon purku ja siistiminen. Jokainen tiimi osallistuu! Kysykää miten voitte auttaa!
Kilpailupäivän tiedonkulku
Tiedonkulku tapahtuu virallisen WA ryhmän kautta. Pitäkää huoli, että jokainen kuljettaja kuuluu tähän, ja että koko kilpailupäivän ajan yksi tiiminne jäsen seuraa tiedotusta aktiivisesti. Liputusaikataulut, katsastusryhmät jne ovat nettisivuilla.
Info löytyy pilttuurivistöstä, josta varataan hallituksen käyttöön pääportin puolelta lukien ensimmäiset 4 pilttuuta. #313 ja #23/#55 tiimien pilttuut sijaitsevat täällä ja niistä löytyy hallituksen jäseniä.
Ohjaajakokous
- Ohjaajakokous pidetään kahvion edessä.
- Jokainen kilpailupäivään osallistuva kuljettaja osallistuu ohjaajakokoukseen!
- Tule paikalle 2 min ennen ilmoitettua alkamista.
- Kuuntele ja ole hiljaa, pyydä puheenvuoro viittaamalla
Katsastus
- Lue säännöt kohta 3.6.
- Katso tiimisi katsastusvuoro: Katsastusryhmät
- Katsastukseen tuodaan auto kilpailusääntöjen mukaisella turvavarustuksella. Kuljettajakokouksen jälkeen 1 hlö / tiimi siirtyy auton luokse.
- Katsastuskortti oltava autossa mukana, jätäthän sen autoon sisälle katsastusta varten.
- Katsastusalueella tarkastetaan auto, kussakin katsastuksessa voidaan kohdentaa katsastusta erinäisiin osa-alueisiin. Mikäli katsastuskortissanne on merkintä korjattavasta asiasta, se tarkastetaan. Mikäli autossanne on tehty tekninen muutos, ilmoitattehan siitä etukäteen yhdistyksen sähköpostiin.
- Autojen vakuutukset tarkistaa 1 henkilö kahvion edustalla. Jokaisesta tiimistä joku käy näyttämässä autonsa liikennevakuutuksen täällä heti kuljettajakokouksen jälkeen.
Varikkotarkastukset
- Varikkotarkastusparit
- Nämä käydään kuittaamassa kahvion edustalla tehtävää hoitavalle henkilölle kuljettajakokouksen jälkeen. Ennen kilpailupäivää julkaistaan erillinen listaus, mitkä tiimit tarkistavat toistensa varustukset.
- huom ks. päivitetty varikkotarkastus-lomake (polttoaineen säilytyskanisterien tarkistus)!
- jokainen tiimi selvittää ennen kilpailua omien polttoaineen säilytysjärjestelmiensä olevan hyväksyttyjä tähän käyttöön ja esittää siitä selvityksen tarkastajalle.
Tupakointi
Tupakointi on sallittua vain erikseen merkityillä tupakointipisteillä. Jokainen yhdistyksen jäsen = kilpailija on velvollinen puuttumaan tupakointiin muilla paikoilla välittömästi.
Pysäköintivarikko
Varikkokartta löytyy ratasivulta
- Luethan säännöt kohta 3.1!
- Varikko täytettävä järjestyksessä ja tiiviisti!
- Varikko merkittävä selkeästi: tiimin nimi, auton numero ja yhteyshenkilön puhelinnumero.
- Jokaisen kilpa-auton alla varikkopaikalla pitää olla vähintään auton pohjapinta-alan suuruinen nesteitä läpäisemätön alusta eli suojapeite.
- Sääntöjen vaatima imeytysmatto tulee olla kilpailijan varikkovarusteena mahdollisen nestevuodon imeytystä varten.
- Sarjasääntöjen mukainen sammutin tulee olla sijoitettuna varikkoteltan etuosaan näkyville.
- Koko varikkoalueella on 20 km/h nopeusrajoitus.
- Koska varikko on ahdas ja liikkeellä on paljon ihmisiä, toivomme teiltä malttia ja kärsivällisyyttä.
- Varikkoalueella on yhdensuuntainen liikenne! Katso tarkkaan varikkokartta!
- Ylimääräiset autot pysäköidään alueen ulkopuolelle. Trailereille erillinen traileriparkki. Jokaisella tiimillä saa olla alueen sisäpuolella vain 1 huoltoauto.
- Pysäköintivarikon käytävät on pelastusviranomaisten määräyksestä pidettävä ehdottomasti vapaana.
Ratavarikko
- Ratavarikko on pilttuiden edessä oleva varikkosuora jolla voidaan suorittaa kuskin vaihdot ja lyhyet huoltotoimet
- nesteiden tarkistus, ei saa lisätä!
- rengaspaineiden tarkistus, renkaiden kiristys
- Ratavarikolla ajetaan vasemmanpuoleista kaistaa ja oikealla kaistalla tapahtuu varikkopysähdykset.
- Nopeusrajoitus ratavarikolla on 20 km/h
- Mustan lipun puhuttelu ja Stop&Go tapahtuu ratavarikon loppupäässä päälippupisteen vieressä vasemmassa reunassa.
- Ensimmäinen Stop&Go rangaistuksen on puhuttelu.
- Toinen mustalippu samalle kuljettajalle puhuttelu & 2 min rangaistus, ja
- 3. mustalippu → kuljettaja poistetaan kilpailusta.
Varikolta liittyminen radalle
Ahvenistolla varikolta liitytään radalle päälippupisteeltä, kun siitä annetaan lupa näyttämällä. Pysy oikeassa reunassa mäen päälle asti.
Tankkauspisteet
- Luethan säännöt kohta 3.8!
- Tankkaus tapahtuu vain erikseen osoitetuilla tankkauspaikoilla, joissa on polttoainetta läpäisemätön suojapeite. Tankkausalue on varikkoalueen reunassa. Autot pysäköidään pressun päälle keula menosuuntaan. Ei 2 autoa rinnakkain samalla pressulla!
- Tankkausalueelle saapuminen vastapäivään varikkoalueen keskikaistaa pitkin ja poistuminen radalle päin, eli yhdensuuntainen liikenne!
- Tankkaus muilla alueilla kielletty koko tapahtuman ajan!
Pakolliset pysähdykset
- Vähintään 5 pysähdystä, eli kuljettajan vaihdot ja tankkaukset
- Jokainen tiimi tulostaa ennakkoon itselleen varikkopysähdyslomakkeen joka löytyy nettisivuilta (sarja -> lomakkeet). Suosittelemme varaamaan kirjoitusalustan ja muutaman mustekynän!
- MUISTA KIRJOITTAA TIIMIN NIMI & NUMERO!
- HUOM! Myös starttiin lähtevä kuljettaja tarkastetaan toisen tiimin toimesta ja hyväksytään lomakkeelle!
- Lomakkeelle merkitään jokainen pysähdys! (kuskin vaihto, tankkaus ja muu pysähdys). Tulosta tarvittaessa pari lomaketta, jos tiimissänne esim. useampia kuskeja!
- Toisen tiimin tuomarina toimiva jäsen kellottaa jokaisen pysähdyksen, valvoo että säännöt toteutuvat ja kuittaa sen lomakkeelle puumerkein ja oman tiimin numerolla.
- Kuljettajan vaihtona toimiva pysähdys on vähintään 1 min auto paikallaan.
- Varikkotuomari tarkistaa kuljettajan vaihdossa seuraavat asiat: autoon menevän kuljettajan ranneke, ajo-asu sis. kypärä, niskatuki, hanskat, vöiden kiinnittäminen.
- Kuljettajanvaihto pysähdyksessä (1 min) ei korjata autoa. Sallitut toimet ovat nesteiden tarkistus, renkaiden kiristys ja rengaspaineiden tarkistus.
- Tankkauspysähdyksen 3 min auto sammutettuna paikallaan.
- 1 henkilö koko tankkaustoimenpiteen ajan sammutin kädessä tankkaajan vieressä
- auton renkaat maassa. Kuljettajan saa vaihtaa tankkauksen aikana.
- 3 min aikana ei saa tehdä muita huoltotoimia, kuin tarkistaa renkaiden kiristykset, renkaiden paineet ja tarkistaa ja lisätä nesteitä, sekä tarkistaa turvallisuuteen vaikuttavien luukkujen kiinnitykset (esim. konepelti, takaluukku).
- Kaikki huoltotoimet tulee tehdä omalla varikkopaikalla. Pysähdyksen kestoa ei ole määritelty, ellei samalla vaihdeta kuljettajaa. Kuljettajan vaihto -pysähdyksen kesto on 1 min + huoltotoimet.
Lomakkeet palautetaan infopilttuuseen välittömästi kilpailun päätyttyä klo 18:15 mennessä. Ota kuva lomakkeesta itsellesi ennen palauttamista. Pyydämme jokaista lataamaan kuvan erikseen ilmoitettua kautta! Puuttellinen lomake voi johtaa suorituksen hylkäämiseen.
Jokainen on velvollinen auttamaan toista tiimiä toimimalla varikko/tankkaustuomarina pyydettäessä ellei omat kädet ole juuri silloin varattuna muuhun toimintaan!
Liputukset
Lippupistekartta löytyy ratasivulta
Liputusvuorot
Ahvenistolla on käytössä fyysiset lippupisteet. Lippupisteiden paikat on kuvassa vihreällä ympyröitynä. Jokainen liputtaja toimii samalla ratatuomarina, jotka tarkkailevat ajotapaa, ja ilmoittavat rikkeistä ja muista havainnoista päälipulle radiopuhelimella. Päälippu tekee päätökset toimista. Tarvittaessa kilpailunjohtaja jakaa sanktioita ajotapa virheistä. Keltaisen lipun alueella tapahtuneesta ohituksesta seuraa rangaistuksena mustalippu ko. kuljettajalle. Myös kontakteja toiseen ajoneuvoon seurataan tarkoin ja niistä rangaistaan tarpeen mukaan.
Liputusvuorot tulevat WA ryhmään ja nettisivuille. Liputusvuorojen vaihtaminen keskenään on mahdollista, näistä tieto WA ryhmään.
Päälippupiste
Päälippupiste sijaitsee radan sisäänmenolla ratavarikon päässä. Lippupistekartan piste nro 4.
Punainen lippu
Kun kilpailu keskeytetään punaisella lipulla, jono pysäytetään radalle turva-autolla. Tornin/ajanoton kanssa selvitetään johtava auto, ja sitä edellä olevat autot ajatetaan letkan perälle (järjestys säilyen) Turva-auto jää keulille. Jos turvallisuuden puolesta on mahdollista, letka ajaa hiljaa rataa ympäri samalla, kun rata putsataan. Kun kilpailun johto antaa luvan kisan jatkumiseen turva-auto sammuttaa vilkut hyvissä ajoin merkiksi ja poistuu radalta ennen tornia. Kisa jatkuu maalilinjan kohdalta.
Punaisten lippujen aikana ei saa tehdä autolle huoltotoimia. Auto ei saa poistua radalta punaisilla lipuilla ellei siinä ole tekninen vika.
Mikäli punaisten lippujen pysäytyksen syy on ajotavat ja kuljettajille pidetään puhuttelu, se tapahtuu radalla niin että kuljettajat ovat autoissaan. Hallituksen jäsenet kiertävät autot läpi ja kertovat kilpailun keskeytyksen syyn, ja samalla on mahdollisuus kuljettajien kertoa havaintonsa keskeytykseen johtaneista syistä / tapahtumista ennen sitä tai sen aikana. Samalla tarvittaessa jaetaan rangaistukset niille autoille, joiden takia kisa keskeytetään.
Lähtöön järjestäytyminen ja lämmittelykierros
Radan portit avataan klo 11:35, jolloin autot saavat alkaa siirtymään radalle etsimään omaa lähtöruutua. Jokaisesta tiimistä menee 1 hlö radalle avustamaan oman auton lähtöruutuunsa. Radalle pääsee tornin vierestä. Radan portti sulkeutuu klo 11:45. Jalan olevien on poistuttava radalta kl 11:55, joten tulkaa ripeästi pois radalta. Mikäli oma ruutu ei ole löytynyt 11:55 mennessä, jääkää letkan perään parijono idealla.
Jos myöhästytte lähtöön järjestäytymisestä, lähdette jonon hänniltä tai varikolta jonon perään. Jos ette pääse teknisistä syistä lähtöön mukaan, ilmoittakaa siitä WA ryhmässä, jotta tiedämme että autoa ei tarvitse etsiä paikalle.
Lämmittelykierroksena ajetaan vajaa kierros suoraan lähtöruudukkoon.
Lähtötapa
Kilpailussa lippu-lähetys
Paalupaikka
Paalupaikka sijaitsee radan vasemmalla puolella.
Parc ferme
Ruutulipun jälkeen autot ajavat jäähdyttelykierroksen ja sen jälkeen pysäköivät ratavarikon edessä olevalle suoralle parijonoon parkkiin Parc Fermeen. On aika juhlistaa upeaa kisapäivää ja nauttia sekä tiimin että kilpakumppanien kanssa mahtavasta tunteesta kun kisa on ohi!
Parc ferme – autoihin ei saa koskea kunnes protestiaika on ohi. KAIKKI kilpailuun liittyvät protestit on tehtävä 15 minuutin sisällä kilpailun päätyttyä kilpailun johdolle.
Tämän jälkeen julkistettavat tulokset ovat lopullisia, eikä niitä enää muuteta jälkikäteen.
Varikon purkaminen
Varikon purkaminen on sallittu vasta, kun kilpailu on ohi, koska varikkokäytävien on pysyttävä auki koko kilpailun ajan. Ahvenistolla tähän ei myönnetä poikkeuksia! Mikäli kilpailunne keskeytyy, toivomme että käytätte lopun ajan päivästä auttamalla yhdistystä toimihenkilötehtävissä, voitte ilmoittautua infopilttuulle.
Jokainen tiimi huolehtii oman varikkonsa ympäristön roskien keräämisestä jätesäkkiin
Radan siistiminen ja korjaaminen kilpailun jälkeen ❗❗❗
Jokainen tiimi, joka on kilpailun aikana käynyt ajoradan ulkopuolella / kaiteessa, vuotanut radalle (/varikolle jotain) menee radalle tarkistamaan sen kohdan missä tötöillyt ja siistimään sen. Kysy neuvoja hallituksen jäseniltä.
Kaato / kolaritilanteet
Jos auto on käynyt kyljellään / katollaan / ollut kolarissa / osunut kaiteeseen, on auto katsastutettava uudelleen ennen radalle menoa. Katsastuksen voi suorittaa Eikka, Viljami tai Mika tai heidän valtuuttama henkilö. Kun auto on teidän mielestänne korjattu ratakelpoiseksi tulkaa esimerkiksi info-pisteelle pyytämään katsastusta.
Kuljettaja, joka on ollut osallisena kaatoon / kolariin käy EA pisteellä tarkistettavana.
Tehdään yhdessä hieno päivä kaikille!
TERVETULOA LEGENDAARISELLE AHVENISTON MOOTTORIRADALLE!
Micra Endurance RY hallitus